dinsdag 11 augustus 2009

INTERVIEW: Damaru

Het tuintje van Damaru

Zanger Damaru is al jaren een ster in Suriname en lijkt helemaal klaar voor zijn doorbraak in Nederland. Zijn Mi Rowsu, een ode aan zijn dochtertje, werd deze week de eerste Surinaams gezongen nummer 1-hit in Nederland. Met dank aan Jan Smit, die er een duet van maakte. "Ik had het speciaal voor hem vertaald, maar hij zong het gewoon in het Sranan."

"In de vakanties is het redelijk rustig, maar als er veel schoolkinderen zijn kan ik daar maar moeilijk over straat. En bij optredens is het soms ook een gekkenhuis", vertelt Damaru over zijn sterrenstatus in zijn geboorteland Suriname. Al geeft hij meteen toe dat het daar meestal allemaal wel meevalt. "Het blijft Suriname, hè? Daar kent iedereen elkaar toch al. En er bestaan niet echt roddelbladen, dus van mijn privé-leven weten ze weinig."

De 22-jarige zanger, die eigenlijk Dino Canterbur heet, scoort in eigen land al jaren hits aan de lopende band en wil het nu ook serieus gaan maken in Nederland. "Ik ga hier nog niet wonen, hoor, maar ik zal vaker heen-en-weer moeten vliegen", vertelt hij. Zijn eerste stappen zijn veelbelovend; Damaru sleepte deze zomer een contract binnen bij hiphoplabel TopNotch, heeft een album in de maak en heeft momenteel een grote hit met Mi Rowsu (Ik heb een tuintje in mijn hart).

Het nummer, hier gelanceerd als duet met Jan Smit, was in Suriname twee jaar geleden al razend populair. Deze week werd het de eerste deels in het Sranan Tongo (Surinaams) gezongen nummer 1-hit in Nederland. "Nummer één zijn voelt echt lekker - het is me gelukt. Ik ben heel trots op mezelf en ook op Jan Smit. Met hem wilde ik altijd al eens samenwerken, hij is heel bekend in Suriname. Toen ik dat gezegd had in een interview met Giel Beelen, heeft die het duet voor ons opgezet. Ik had de tekst voor Jan vertaald in het Nederlands, maar hij zong het gewoon in het Sranan."

Voor zijn komende album heeft Damaru zijn oog laten vallen op nóg meer Volendammers, de ook in Suriname razend populaire Nick & Simon. "Met hen zou ik heel graag een duet maken, en ook met rapper Kempi. Maar ik maak het album bij TopNotch, zij zullen ook wel het een en ander kunnen opzetten met rappers van het label. Het gaat in elk geval een mengelmoes van stijlen worden, net als wat ik in Suriname gedaan heb. Veel reggae, maar ook wat r-'n-b, en ik wil er ook graag wat echte Surinaamse kaseko in verwerken. De enige aanpassing aan het publiek hier wordt dat ik er wel een Nederlandstalig album van ga maken. Al heb ik nu dus bewezen dat het in het Sranan ook niet zo moeilijk hoeft te zijn."

Met Mi Rowsu dus, een liedje dat Damaru speciaal schreef voor zijn dochtertje, die tijdens zijn Nederlandse avonturen achterblijft in Paramaribo. "Ik mis haar als ik hier ben, maar ik bel haar elke dag. Ik denk dat ze ook wel begrijpt waarom haar vader zo vaak weg is. Ze is twee. Als ze me op de radio hoort, weet ze meteen dat ik het ben. En als ze zin heeft, zingt ze Mi Rowsu altijd een stukje mee."

Gepubliceerd in Spits op 4 augustus 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten