dinsdag 11 augustus 2009

INTERVIEW. scarlett johansson en samuel l. jackson

Kwaadaardig duo in bizar verkleedfeest

Slechteriken Samuel L. Jackson en Scarlett Johansson schitteren in The Spirit als gestoorde dokters, ijzige samurai en moorddadige nazi's. De geflopte film, die dit weekend op dvd verschijnt, staat bo l van de onnavolgbare verkleedpartijen die deels bedacht zijn door de acteurs zelf. "We hebben ontzettend veel lol gehad op de set."

Een grandioze flop, zo kun je The Spirit toch wel omschrijven. De film over de duistere superheld de Spirit verdween in Amerika ondanks een sterrencast al snel uit de roulatie en kwam in Nederland niet verder dan straight to dvd. Daar hebben Samuel L. Jackson en Scarlett Johansson, die in het verhaal de twee slechteriken spelen, bij het interview nog geen weet van. Jackson zwaait debuterend regisseur Frank Miller zelfs alle lof toe: "Frank liet ons erg vrij om de grenzen op te zoeken van wat er allemaal kan in de wereld van de cartoonfilm, en daar heb ik gretig gebruik gemaakt. We hebben ontzettend veel lol gehad op de set van deze film."

Jackson speelt de geflipte kwade genius Octopus, Johansson is zijn kille assistente Silken Floss. Met hulp een legertje gekloonde domoren proberen ze de sleutel tot onsterfelijkheid te bemachtigen, daarbij gedwarsboomd door de tussen leven en dood laverende held The Spirit. En om redenen die niet altijd even helder zijn, hijsen Jackson en Johansson zich om de haverklap in de gekste outfits. In bontjasjes, als dokter en verpleegster, als twee samurai.

Jackson: "Mijn personage is een larger than life-slechterik in een fictieve wereld - hij is eerder totaal waanzinnig dan echt gemeen. Ja, dan wil je natuurlijk de raarste pakjes aan en dan met zo groot mogelijke geweren schieten! Ik had bijvoorbeeld net wat kungfufilms bekeken en bedacht zelf dat het leuk zou zijn een scène als Japanse samurai te doen. Frank vond het een goed idee."

De 60-jarige acteur is de blikvanger in de film, maar naast hem leeft ook de 24-jarige Johansson zich aardig uit in de verkleedpartij. "Als hij de gekke dokter is, moet ik naast hem natuurlijk een kek verpleegsterpakje aan. Ja, dat zal veel mannen wel weer het hoofd op hol brengen, maar dat geldt eigenlijk voor elk raar pakje dat je als vrouw aan doet."

Wat mannen over haar uiterlijk denken, maakt de actrice ook niet zoveel uit. Het oordeel van vrouwen zegt haar veel meer. "Vrouwen kijken graag naar mooie vrouwen, dat heb ik wel geleerd door de reclames die ik gemaakt heb voor kleding en schoonheidsproducten. Als ik ergens ben en alle mannen kijken naar me, zoek ik daar niks achter. Maar als alle vrouwen naar me kijken, weet ik dat ik wat leuks aan heb getrokken."

Toch had ook Johansson wel haar bedenkingen bij de meest besproken scène uit de film, die waarin zij en Jackson als nazi's uitgedost zomaar een wit poesje de dood injagen. "Toen ik het voor het eerst terugzag dacht ik wel even dat mijn grootvader zich om zou draaien in zijn graf", geeft de actrice van joodse komaf toe. "Maar het is nou eenmaal een erg absurde film, dus dit kon er dan ook nog wel bij."

Partner in crime Jackson had er minder moeite mee: "Ja, toen we ermee bezig waren dacht ik steeds: 'wat kunnen we doen om het nóg gekker te maken?' Ik heb mijn wenkbrauwen als bliksemflitsjes laten scheren, ik vond dat ik ook een monocle in moest. Ik speel tenslotte een zwárte man in een nazipak, dat is op zich al belachelijk. Dan ga je vervolgens natuurlijk zo ver als je kunt gaan."

Gepubliceerd in Spits op 16 juli 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten