woensdag 6 mei 2009

INTERVIEW: Will.I.Am wilde filmdebuut niet verneuken

Black Eyed Peas-voorman Will.i.am maakt deze week zijn speelfilmdebuut in Wolverine als teleporterende mutant. De rapper hoopt dat zijn eerste uitstapje naar de filmwereld het begin is van een nieuwe loopbaan. ,,Onze cultuur wordt verkeerd vertegenwoordigd in Hollywood, ik wil zelf films gaan maken om dat te veranderen."

Praten met Will.i.am vergt de nodige concentratie. De als William Adams geboren rapper en producer dwaalt soms onnavolgbaar af, vat hele conclusies samen met louter 'fjieuw' of 'wow' en zegt dingen als ,,Je moet dáár willen zijn, niet dáár!" zonder echt duidelijk te maken waar daar en daar dan precies zijn.

Eén ding is zeker: zijn rol als teleporterende mutant Wraith in de X-Men film Wolverine is voor de frontman van Black Eyed Peas nog maar het begin. ,,Ik wilde deze uitdaging aangaan omdat ik uiteindelijk zelf films wil gaan schrijven, zelf regisseren. In principe is dat hetzelfde als een liedje van drie minuten schrijven, het proces in je hersenen is niet anders. Alleen, ik wil los uit die kooi van niet meer dan drie minuten. Bij films, mán, wat je daar allemaal kan dóen! Fjieuw!"

Op de vraag wat voor films hij dan concreet wil gaan maken, heeft Will gelukkig wel een pasklaar antwoord. ,,Black fantasy. Wat dat is? Ja, dat bestaat dus nog niet. Zwarte films gaan doorgaans over criminele bendes, familiedrama's, kapperszaken. Er is geen science fiction. Ik ben gek op Lord of the Rings, Harry Potter, allebei mooie fantasieverhalen uit de Britse traditie. Maar heeft de Afrikaanse cultuur dan geen fantasie, ik bedoel, hebben we de wereld geen jazz gegeven? Egypte, wiskunde, astrologie? Ik bedoel, wow! Die kant is nu niet vertegenwoordigd in Hollywood, dat wil ik veranderen."

De vraag is natuurlijk of de bazen in het momenteel armlastige Hollywood daarop zitten te wachten. Fantasyfilms zijn onder de Afro-Amerikaanse doelgroep immers zelden een hit. ,,Daar maak ik ze ook niet voor", pareert Will. ,,Ik maak straks films voor iedereen, net zoals ik met Black Eyed Peas muziek maak voor iedereen, niet speciaal voor een zwart publiek. Toen ik met die groep begon waren er ook allerlei figuren in de muziekindustrie die dachten dat wij met onze positieve sound niet in het urban hokje zouden passen. Terwijl ik zelf uit de hood kwam! Ik heb toen ook mijn eigen weg moeten vinden, en boy, die heb ik gevonden!"

Nu hoopt Will dus hetzelfde uit te halen in de filmindustrie, een weg die begint met een tamelijk kortstondig optreden aan de zijde van Wolverine. De grootste uitdaging lag volgens de rapper in het - letterlijk - uit handen geven van de regie aan regisseur Gavin Hood. ,,In mijn wereld ben ík altijd de baas, nu moest ik de leiding van iemand anders accepteren. Dat was wennen, ik denk dat ik Gavin wel een miljoen keer gevraagd of ik het niet aan het verneuken was."

Het was zijn grootste angst, geeft Will toe, dat hij het niet goed zou doen. Hij heeft het eindresultaat zelfs nog altijd niet gezien, bang dat hij tegenvalt op het witte doek. Een bekende popster in een grote filmproductie wordt immers al snel met de nodige argwaan bekeken. ,,Dat zou ik zelf ook hebben. Stel dat ik niet gevraagd was, maar pakweg Usher, dan zou ik echt gaan kijken van: 'what the fuck, hebben ze Usher hiervoor gevraagd?? Ahh, die motherfucker gaat het verneuken!' Ik wist bij de opnames al dat mensen ook zo over mij zouden denken, nog voor ze de film gezien hebben. Dat geeft druk, ja. Het enige wat je kan doen is je ego opzij zetten en zo goed mogelijk acteren, vooral niet de ster uithangen. Het hing in de lucht dat ik het zou verneuken, dan moet je alles doen om dat te voorkomen."

Gepubliceerd in Spits op 28 april 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten