maandag 11 mei 2009

INTERVIEW: Lenny Kravitz is nog steeds geen rockster

Met debuut Let Love Rule werd worstelend muzikant Lenny Kravitz plotseling wereldberoemd. Twintig jaar later kijkt de zanger met een heruitgaven en een tour terug op de plaat waar het allemaal mee beg on. "Ik denk niet dat hij vandaag de dag nog zou worden uitgebracht."

,,Een geweldige trip", vond Lenny Kravitz het om zijn debuutalbum Let Love Rule nieuw leven in te blazen. De 44-jarige zanger viert het twintigjarig jubileum met een gepimpte heruitgave en een wereldtournee die 4 juli langs het Amsterdamse Westerpark leidt. Voor de aftrap van die tour in zijn parttime woonplaats Parijs - zijn andere huizen staan in Brazilië en de Bahama's - blikt de geboren New Yorker terug op de plaat waar hij in 1989 mee doorbrak.

Kravitz herinnert zich vooral de jarenlange strijd om een platenlabel in hem geïnteresseerd te krijgen. "Als ik iemand liet horen waar ik mee bezig was, was het van: 'wat moeten we hier nou mee? Je bent half blank, half zwart en maakt een soort rock'. Het was zo anders en ongewoon, maar voor mij was het iets dat er gewoon úit moest, ongeacht wat er mee zou gebeuren. Dat ik uiteindelijk bijna alles zelf inspeelde en zelf de productie deed, was nooit een bewuste keuze. Ik wilde geen eenmansbedrijf zijn, maar ik had gewoon geen geld."

Net als één van zijn idolen een kwart eeuw eerder, Jimi Hendrix, kreeg Kravitz met zijn debuut eerst voet aan de grond in Europa. In het door genres en radioformats strak ingerichte Amerika konden ze de zanger met zijn aparte stijl aanvankelijk niet plaatsen, al kreeg hij met zijn invloeden uit de jaren 60 uiteindelijk het stempel 'retro' opgeplakt. Hij is er nog steeds niet blij mee. "Voor mij is het gewoon muziek. Ik sloot niet aan bij een bestaande modegril of trend en gebruikte geen moderne technologie, gewoon omdat ik dat niet mooi vond klinken. Maar zet nu maar eens een plaat van eind jaren 80 op, ze klinken allemaal gedateerd. Let Love Rule zou net zo goed gisteren gemaakt kunnen zijn."

Van Let Love Rule is het thematisch gezien maar een kleine stap naar zijn meest recente plaat, It's Time for a Love Revolution. Twintig jaar roepen om liefde dus, maar Kravitz heeft niet het gevoel dat hij echt iets heeft veranderd. "Daar gaat het me ook niet om, ik zing gewoon over hoe ik zélf mijn leven wil inrichten. Als mensen een boodschap oppikken is dat hooguit mooi meegenomen. Maar Let Love Rule heeft echt niet de Berlijnse Muur omver gebracht, al was ik er toen toevallig wel zelf bij in Berlijn. Dat waren optimistische jaren, ja. Als je me toen had gevraagd hoe de wereld er over twintig jaar had uitgezien, had ik wel iets mooiers verwacht. En als je het me nu vraagt? Nou, eerst maar eens zien dat we het zo lang redden."

Voor zijn eigen carrière is hij wat optimistischer; met inmiddels acht albums op zijn naam, meent Kravitz nog steeds dat hij zijn beste jaren vóór zich heeft. "Zeker, de stijgende lijn gaat door en de muziek wordt alsmaar beter. Ik heb nu alweer een nieuw album af dat ik eind dit jaar hoop uit te brengen, en dat wordt pas echt goed."

De ambitie is dus bepaald niet minder geworden sinds Let Love Rule hem transformeerde van een worstelende muzikant tot een grote rockster. "Ik ben toch zeker geen rockster!" reageert Kravitz, overdreven bescheiden. "Ik heb zelfs nooit een frontman willen worden, ik dacht vroeger altijd dat ik ergens als drummer of gitarist in een bandje zou eindigen. Het is een trip dat er jonge mensen zijn die mij nu als muzikale held beschouwen, maar ik zie mezelf in de eerste plaats nog altijd als fan. Vooral van oude muzikanten, inderdaad. Ik volg de huidige muziek ook wel, maar het is moeilijk om beter te zijn dan Miles Davis, Jimi Hendrix, Aretha Franklin, John Lennon. Misschien omdat dat soort talenten tegenwoordig geen kans meer krijgen. De platenlabels brengen alleen nog maar dingen uit die makkelijk zijn en geen diepgang hebben, omdat ze denken dat dat is wat de kids willen horen. Met de crisis in de muziekindustrie is het alleen maar erger geworden, ze hebben nergens meer geld voor en nemen geen enkel risi co. Ik geloof niet dat Let Love Rule vandaag de dag nog zou worden uitgebracht."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten