dinsdag 9 juni 2009

INTERVIEW: Van Velzen blijft een controlfreak

Roel van Velzen komt dit weekend met Take me In, de opvolger van zijn succesvolle debuut Unwind. De nieuwe plaat is het eerste deel van een tweeluik dat er volgens de zanger zelf ’lekker’ uit gaat zien. „Je moet de mensen die nog naar de winkel gaan ook echt iets moois in handen geven.”

,,Ik slaap eindelijk weer goed”, grijnst Roel van Velzen, kort voordat zijn album Take me In in de winkel verschijnt. Na maanden schrijven, mixen, produceren en nummers selecteren heeft hij, zoals hij het zelf uitdrukt, ’op de grote rode knop gedrukt’ en kan er niet meer aan de plaat worden gesleuteld. „De laatste weken lag er altijd nog een notitieblokje naast mijn bed, want steevast raakte ik vlak voor ik in slaap viel weer even in paniek: ’oh, hebben we dat ene partijtje goed opgenomen, zullen we dat andere nummer niet toch anders doen?’ Tot op het allerlaatste moment blijf ik met dat soort dingen bezig.”

De zanger en pianist is in korte tijd een grote ster geworden, mede dankzij het succes van eerste single Baby get Higher, heel veel shows en regelmatige optredens bij De Wereld Draait Door. Debuutalbum Unwind bereikt de platina status en Van Velzen sleept de ene award na de andere binnen. De druk voor het tweede album was er niet minder om. „Ergens komen is leuk, ergens blijven is een doel op zich. Het grote verschil is wel dat ik nu minder bezig ben met de buitenwereld, met wat mensen ervan vinden. De druk ligt nu bij mezelf, ik wil beter worden als artiest, als muzikant, als componist.”

Het succes van zijn eerste plaat heeft hem zelfs onverwacht voet aan de grond opgeleverd over de grens; Van Velzen tourde vorig jaar enkele maanden door Duitsland, onder meer als voorprogramma van de band Reamonn. „Baby get Higher is daar dankzij een enthousiaste dj een radiohit geworden, eerst in Berlijn, toen langzaam over de rest van het land. Op een gegeven moment zei mijn platenmaatschappij daar: je moet maar eens hier naartoe komen. Tot dan toe was Duitsland altijd de plek waar ik met 160 doorheen reed op weg naar Italië, nu heb ik Duits geleerd en ook echt de cultuur en de mensen leren kennen. En dat verschilt nogal met Nederland. Reamonn is daar een mega-act en stonden we elke avond in Ahoy-achtige zalen. Als je dan aankwam met ’guten Abend, wir sind VanVelzen aus die Niederlände und möchten gerne einige Songs fur Sie spielen’, dan kreeg je spontaan applaus. Mensen luisterden, ze deden mee. In Nederland mag je als voorprogramma al blij zijn als je geen bier over je heen gegooid krijgt.”

Take me In is het eerste deel van een dubbelalbum; het vervolg Hear me Out is voor begin september voorzien. Twee platen met elk een eigen karakter, waarbij de eerste wordt uitgebracht met de zomer in het achterhoofd. „Het festivalseizoen staat voor de deur, je wil met open dak rijden als je deze cd in je auto draait, kortom, je wil zonnige liedjes horen.” Deel twee, met meer ingetogen liedjes, kan straks gewoon in hetzelfde doosje worden geschoven en als bonus komt er ook nog een live-dvd bij met alle liedjes van Unwin. Ik vind het belangrijk dat mijn albums er lekker uitzien, dat mensen die nog de moeite nemen naar de winkel te gaan ook echt iets moois in handen krijgen. Ik kom zelf uit de communicatie-hoek, dus ik hecht daar veel waarde aan.”

Waar sommige artiesten zulke zaken zouden overlaten aan hun management of platenmaatschappij, zit Van Velzen overal bovenop. „Ik ben wel een beetje een controlfreak”, geeft hij toe. „Al is het minder geworden dan vroeger, want op een gegeven moment was ik meer tijd kwijt aan alles er omheen dan aan de muziek zelf. Maar toen ik begon heb ik mezelf echt de tijd gegeven om dit wereldje goed te begrijpen. Ik wil niet zo’n artiest zijn die er over vijf jaar achter komt dat het geld op is. Het mag best op zijn, maar dan wil ik het zelf hebben uitgegeven.”

Gepubliceerd in de Spits van 14 mei 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten