dinsdag 9 juni 2009

INTERVIEW Esmee Denters deed maar wat

De wereld leerde Esmée Denters twee jaar geleden kennen als dat meisje dat op youtube ontdekt is, een platencontract kreeg van Justin Timberlake en daarover mocht vertellen bij Oprah. Na een lange radiostilte komt de Oosterbeekse eindelijk met debuut Outta Here, gemaakt met hulp van meester Timberlake. „Het is echt niet zo dat we samen chillen, maar ik heb heel veel van hem geleerd.”

Ze was de meest besproken Nederlandse artiest van 2007, met eigenlijk niet meer dan een handvol youtube-filmpjes als wapenfeit. Esmée Denters heeft lang moeten wachten voor ze kon laten zien wat ze werkelijk in haar mars heeft, maar vrijdag verschijnt dan eindelijk haar debuutalbum Outta Here. Ze legt uit: "Mensen verwachtten natuurlijk dat het bij mij net zo zou gaan als bij Idols, zeker met zo'n enorme hype. Eerst een platencontract en dan razendsnel een single en een album. Maar ik wilde graag zélf aan de liedjes meeschrijven en ook Justin vond het belangrijk dat ik creatief betrokken was. Ik ben blij dat ik daar de ruimte voor heb gekregen."

Justin is natuurlijk Justin Timberlake, die Esmée destijds strikte als eerste artiest voor zijn kersverse label Tenman Records. De nu 20-jarige zangeres heeft niets dan lof voor haar platenbaas, die ook de rol van producer op zich nam. "Hij is echt een mentor voor me, ik heb heel veel van hem geleerd. Onze band is méér dan alleen zakelijk, al is het echt niet zo dat we samen chillen. Als producer komt hij wel veel met handige tips, hij heeft natuurlijk ontzettend veel ervaring. Hij raadde me bijvoorbeeld aan mijn handen omhoog te houden, dan kon ik de hogere noten beter halen. Ik dacht eerst nog van: 'meen je dat nou, Justin?' Ik stond erbij als een debiel, maar het werkte wel."

Timberlake was ook degene die Esmée voor de leeuwen gooide door haar mee te nemen op wereldtournee. Nooit eerder stond ze op het podium, in de zomer van 2007 maakte ze haar livedebuut in de Amsterdam Arena. "Hij wilde zien of ik er sterk genoeg voor was. Zo van 'hier heb je drie nummers, doe het maar'. Maar hij gaf me nog wel het advies om alle hoeken van het stadion eventjes aan te kijken. Daarmee geef je iedereen het gevoel dat je voor hun persoonlijk staat te zingen."

Inmiddels spijkert ze haar gebrek aan podiumervaring snel bij. Ze verzorgde begin mei het voorprogramma van Enrique Iglesias en stond daarmee ook in Ahoy. "We nemen elk concert op en gaan dan alles bestuderen wat niet helemaal goed gaat. Een noot die niet mooi klinkt, een outfit die niet overkomt. Als ik nu de video van de Arena terugkijk… aargh! Ik deed maar wat, ik was me totaal niet bewust van mijn bewegingen. Nu weet ik van: 'oh ja, nu moet deze hand de lucht in'."

Het is wat een ongewone volgorde, eerst een platendeal krijgen en dan pas optreden. De traditionele route voor aspirant-zangeressen - schoolbandjes, talentenjachten, televisie - heeft Esmée nooit zo getrokken. "Zingen voor publiek was uiteindelijk altijd wel het doel, maar ik was op school niet zo'n meisje dat per se overal op wilde treden. Ja, op mijn zestiende probeerde ik het bij Popstars the Rivals. Ik werd meteen afgewezen: niet goed genoeg. Toen had ik het eigenlijk meteen wel gehad met die talentenjachten."

Esmée koos een andere weg en filmde thuis met een webcam hoe ze covers en een paar eigen liedjes zong. Die filmpjes trokken miljoenen kijkers, waarmee het hele circus begon - van Justin naar Oprah naar Enrique. Youtube leek na myspace hét nieuwe platform voor zangtalent te worden, al heeft Esmée er nooit zo concreet over nagedacht. "Er zat verder geen briljant plan achter. Mijn zus had een cam gekocht en liet 'm bij ons thuis liggen. Ikzelf had net zelf youtube ontdekt en wilde gewoon wel eens weten wat mensen van mijn stem vonden. Ik dacht niet van: 'hiermee word ik een superster'. Of ik dat nu wel ben? Ik vind het moeilijk mezelf zo te zien, maar ik ben de afgelopen maanden wel heel erg gegroeid als artiest. Ik ben niet meer dat onzekere meisje uit de Arena, ik ben klaar om te laten zien wat ik kan."

Gepubliceerd in de Spits van 19 mei 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten